Phytocol-ST

Phytocol-ST
>>> Terkini!!! Phytocol-ST Yang Mengandungi 2000mg Fitosterol Untuk Menurunkan Kolesterol Anda. Klik Gambar Diatas Untuk Maklumat Lanjut!!!!

Monday 12 May 2014

Apakah Gunanya Kolesterol?

Apakah fungsi kolesterol yang selalu dihebohkan ini? Adakah ianya merupakan salah satu bahan yang sangat penting dalam badan kita? Ataupun kehadirannya hanya menbawa kepada keburukan sihat badan sahaja?

Sebenarnya salah satu kegunaannya adalah sebagai bahan mentah untuk mengeluarkan hormon seks. Ianya juga membantu membentuk hormon yang terlibat dalam tindakbalas ketegangan.

Sesetengah kolesterol penting dalam kehidupan kita. Ianya berfungsi dalam sistem pengangkutan dan perhubungan dalam membran sel. Sebahagian kolesterol pula ditukar menjadi asid hempedu. Di sinilah masalah berlaku.

Asid hempedu adalah dilepaskan oleh pundi hempedu ke dalam usus kecil, berhampiran dengan saluran dimana makanan meninggalkan perut. Asid yang dilepaskan berfungsi membantu mencernakan lemak. Oleh sebab air dan lemak dalam usus kecil adalah tidak bercampur, maka ianya memerlukan enzim yang larut dalam air.

Carian Google
                                         
Cuba kita bayangkan asid itu adalah seperti bahan pencuci pinggan mangkuk kita. Bahan pencuci pinggan mangkuk juga mempunyai mekanisme yang sama dengan asid hempedu, iaitu membantu menggaulkan dengan makanan berlemak dengan enzim penghadaman yang larut air. Disini timbulnya masalah. Asid ini sekarang sarat dengan kolesterol, dan ianya diserap kembali ke dalam saluran darah!!!

Perhubungan antara hati dan asid ini adalah tidak baik. Lantas menyebabkan hati terus mengepam keluar kolesterol walaupun sebahagian besar akan diserapi semula. 

Maka penyelesaiannya adalah menghentikan penterapan semula kolesterol kedalam saluran darah daripada berlaku. Jika kita dapat menghentikan penyerapan semula asid itu, maka ianya akan memberi kesan yang besar ke atas kandungan kolesterol darah kita.

www.hazritakahar.blogspot.com   hazritakahar   012-5785845

No comments:

Post a Comment